Pagina's

donderdag 21 januari 2021

In april dacht ik dat het leuk zou zijn om op reddit te zitten. De meest populaire posts zijn vaak onderhoudend, grappig of interessant en de comments met de meeste upvotes zijn fijn om te lezen.

Ik begon een paar subreddits te volgen waaronder /r/belgium. In alle eerlijkheid was ik van in het begin nogal teleurgesteld in de discussies die ik er las (iemand zei er ooit 'French fries'!) maar als kleine Belg op het grote internet moet je elkaar toch wat steunen.

Vandaag heb ik het echter gehad.

Op een post over de agente die racistische en homophobische uitspraken deed en haar straf ontloopt door procedurefouten, was het gros het er over het algemeen over eens dat haar daden niet goed te praten zijn en dat het teleurstellend is dat ze daar geen gevolgen voor zal moeten dragen (ook al heeft ze gelijk om procedurefouten aan te klagen).

Maar toen las ik in de reacties: "Fuck that bitch."

Ik kan er niet bij dat iemand die racisme en homophobie veroordeelt, het ok vindt om dat over een vrouw te zeggen. Dus besloot ik het te vragen. 

Big mistake.

In mijn naïviteit hoopte ik een antwoord te krijgen als: "Oei, niet bij stilgestaan." Bonus points voor iets genre: "Ik zal er in de toekomst op letten."

In realiteit kreeg ik het welbespraakte "Que?" terug van de poster, iemand die het denkt te verklaren maar het eigenlijk afdoet alsof het niets is, 7 downvotes (and counting) en werd ik zelf voor bitch uitgemaakt (ongetwijfeld met het idee dat dit een super grappige reactie is).


Ok, hoe fout en beledigend het woord bitch is, is voor interpretatie vatbaar. Ik heb het gegoogled en ben verschillende oproepen tegengekomen om het woordt te 'reclaimen'. Bitches get things done. Mijn favoriete blog noemt Smart Bitches, trashy books. Maar het gaat hier om vrouwen die het woord uitspreken.

Mannen die een vrouw voor bitch uitmaken, ik vind het persoonlijk niet kunnen. Wat die vrouw ook heeft uitgespookt. Als daar dan nog bij komt dat de persoon in kwestie zich uitspreekt tegen racisme, discrimatie en homophobie, begrijp ik het echt niet meer. 

Je mag vinden dat ik overdrijf. Je mag zelfs denken: "Weer een vrouw die veel te emotioneel reageert." Maar het raakt mij dat minstens 7 mannen (ik weiger te geloven dat er vrouwen tussenzitten) mijn vraag lazen en niet gewoon dachten: "Stomme trut, met wat komt zij weer af?" maar dat ze het nodig vonden om mijn reactie een te 'downvote' te geven. Alsof mijn mening niets waard is. Alsof vrouwen geen respect verdienen.

Wat zegt dat over die mannen? Spreken zij hun moeders, vriendinnen en zussen aan met bitch? Vinden ze vrouwonvriendelijkheid zo veel minder erg dan discriminatie?

In de hele redditdiscussie vond ik volgende reactie (met 23 upvotes): 

I hope everyone who says we need to be patient and have faith in the established processes for handling police misconduct starts thinking twice before saying that.

Na vandaag zeg ik hetzelfde over misogynie en onverdraagzaamheid naar vrouwen toe. Het komt niet goed met afwachten. We moeten ervoor vechten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten