Pagina's

dinsdag 2 juli 2013

geknutsel | egeltjes in klei


Het is een traditie aan het worden, een zelfgemaakt cadeautje aan de juf geven. Aangezien juf Annelies absoluut geweldig was geweest dit jaar verdiende ze iets leuks. Heel wat opties werden overwogen en vervolgens afgekeurd en uiteindelijk werden het deze egeltjes.

BENODIGDHEDEN

  • witte klei die opdroogt zonder oven (de mijne kwam uit de HEMA en ik gebruikte 1/2 pakje voor de mama en 1/4 pakje voor het kindje)
  • verf (ik gebruikte plakaatverf van Léon)
  • potloden
  • zaag (optioneel)
  • googly eyes

WERKWIJZE

  • neem wat klei (veel voor een grote egel, weinig voor een kleine egel) en maak een bol
  • gooi de bol op tafel zodat de onderkant plat wordt en vorm de snoet van de egel
  • ga met een natte vinger over het oppervlak om alles glad te strijken
  • neem de potloden en duw ze in de egel om de stekels te vormen
  • eventueel kan je de potloden in 2 zagen om ze korter te maken voor een mooier effect (ik besteedde dit werkje uit aan mijn vriend; jaja, cadeautjes maken voor de juf is hier echt teamwerk)
  • laat 24 à 48 uur drogen
  • verf de egels in een kleur naar keuze en plak er oogjes op
SOS MIER
 
Uiteraard wordt er niet geknutseld zonder dat er wat dingen fout lopen. 
Wat hebben we vandaag geleerd? Wanneer klei droogt, verkleint het maaksel een beetje. 
Ik had de potloden in mijn egeltjes gestoken om de gaatjes te maken en ze er weer uitgehaald om het zo te laten drogen. De volgende dag had ik alles mooi geverfd en toen dat droog was wou ik de potloden er terug insteken.
En rarara... Dat ging niet meer! De gaten waren kleiner dan voordien. Mijn vriend deed nog een poging om de gaten groter te maken, maar hierdoor vielen enkele stukjes van de egeltjes. Gelukkig had ik 2 pakken klei gekocht en was ik goed op voorhand begonnen, zodat ik een nieuwe poging kon ondernemen. 
De juiste manier om de gaten te maken is dus de potloden in de klei duwen, eens goed draaien om de gaten wat breder te maken en de potloden laten zitten tot de egeltjes droog zijn.
Nog een tip: de egeltjes die het niet haalden werden op 1 dag kapot gekregen door Léon. Maaksels in klei zijn dus redelijk fragiel en dienen best ver van (wilde) kleuters gehouden worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten