Pagina's

maandag 25 juni 2012

Gelezen [mei-juni]

Ik las weer enkele graphic novels waarover ik graag mijn mening met u deel.

Ma vie est tout à fait fascinante (2009 - 94 p) & Joséphine (2010 - 64 p) | Pénélope Bagieu
Van een vriendin kreeg ik deze kleine boekjes te leen met steeds een mopje van 1 à 2 pagina's lang over vrouwenzaken. De mopjes zijn redelijk grappig, soms wat flauw maar vaak ook heel herkenbaar. Leuk voor tussendoor.

Mon gras et moi (2010 - 90 p) | Gally
Nog zo'n klein boekje. Deze keer met autobiografische mopjes over dik zijn. Ik mag dan niet zo zwaar zijn als de auteur, als vrouw heb ik ook zo mijn complexen over die kilootjes te veel. Toch pakte het mij niet en na een aantal pagina's had ik het er wel mee gehad.

Portugal (2011 - 261 p) | Cyril Pedrosa
Deze werd mij aangeraden door Amazon op basis van shophistoriek. Het boek viel in de prijzen op het prestigieuze stripfestival van Angoulème en met een reis naar Lissabon in het verschiet kwam het op mijn verlanglijstje terecht. Mijn oorspronkelijk plan om het boek te lezen tijdens mijn weekendje weg moest ik opbergen toen het toekwam: het boek is groot en zwaar en helemaal geen valiesmateriaal. Ik heb het dan maar voor mijn vertrek gelezen en het was de moeite. Een stripauteur met writers block gaat op zoek naar zijn roots. Mooi verteld, prachtige illustraties in sfeervolle kleuren... een aanrader.

Essex County (2009 - 512 p) | Jeff Lemire
Als de grote Michel zegt "kopen met uw ogen dicht" dan doen we dat. Dit boek raakte wel in mijn valies en werd in één ruk uitgelezen tijdens de iets meer dan 2 uur durende vlucht van Lissabon terug naar Brussel. Niet het mooist geïllustreerde boek dat ik al in handen had, maar een graphic novel van de bovenste plank waarbij de verschillende verhalen op het einde prachtig ineen vallen.

The Tiny Book of Tiny Stories (2011 - 88 p) | Joseph Gordon-Levitt
Aah, Joseph Gordon-Levitt. Is er iets wat die gast niet kan? Na het zien van (500) Days of Summer kwam hij in mijn top 5 van geweldig knappe acteurs terecht en dan zingt hij ook nog schattige liedjes en speelt hij gitaar. Een meisje zou voor minder een geweldige crush ontwikkelen. En toen ontdekte ik dat hij een boek(je) heeft. Eerlijk: hij heeft het niet helemaal zelf geschreven: het is een verzameling die werd samengesteld door hem en zijn kunstcollectief op basis van 8.500 inzendingen. Het resultaat is een lief, klein boekje met tiny stories. Ideaal als cadeautje (voor jezelf).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten