zondag 20 september 2015

mmm bananen

Vorig jaar nam Léon elke dag een appel en een banaan mee naar school als snack. Dit jaar was ik daar dus weer mee gestart, maar het kind bracht zijn banaan elke dag weer terug naar huis. Ook al zat het ding mooi in een bananendoos, onmogelijk om zwarte vlekken te vermijden. Blijkbaar kocht ik er ook telkens te veel en op de duur begonnen de zwarte bananen zich hier op te stapelen.

In stukjes snijden en invriezen voor smoothies (met blauwe bessen, amandelpasta en sojamelk met vanillesmaak) is een optie, maar na een tijdje heb je zo genoeg banaan voor maanden in de diepvries zitten. Tijd voor een andere oplossing en dus hier een overzichtje van mijn favoriete recepten met banaan.

1. Jeni's bananenijs
  © Sometimes I crave...
Ik heb Jeni's kookboek op mijn kindle en één van de 2 meest gemaakte recepten hier bij ons is haar bananenijs al maak ik er eerder chunky monkey van (het andere is haar yoghurtijs). Ook Léon is grote fan.

2. Chocolade bananencake
© BBC Good Food
Zalige chocolade bananencake. Toen ik hem ooit meenam voor mijn collega's (want hoewel Léon graag meehelpt met het klaarmaken, wil hij er nooit van eten, dus neem ik al mijn baksels mee naar het werk), kwam een directeur voorbij de tafel waar de cake was uitgestald (juist tegenover mijn bureau), nam een stukje en sprak de gevleugelde woorden: "mmm, bananen!" Ook lekker met walnoten in plaats van gedroogde banaan als topping.

3. Healthy banana bread
© Uit Pauline's Keuken
Vorige week was ik op zoek was naar een gezonder alternatief voor banana bread zonder appelmoes (want ik lust geen appelmoes en je kan mij er niet van overtuigen dat je het niet proeft). Zo kwam ik bij Pauline's keuken terecht. Er zit geen toegevoegde suiker in en ik kan je verzekeren dat je het echt niet mist. Mijn exemplaar was misschien wel net nog ietsje te vochtig, en dus zit er nu een versie met 50% amandelmeel en 50% quinoabloem in mijn oven.

Smakelijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen