maandag 17 juni 2013

geknutsel | kommetje van papier maché


Ik wou al langer iets van papier maché maken want dat leek leuk en gemakkelijk. En dat was het ook. Er is ook iets therapeutisch aan het gepruts dat papier maché inhoudt. Maar het beste van al is dat je eigenlijk (zo goed als) niets mis kan doen.

Hoewel iedereen wel ongeveer weet hoe je zo'n papier maché-projectje moet maken en het internet vol staat, wil ik toch even de knutselblog uithangen en een tutorial schrijven. Speciaal voor jullie met extra tips!

BENODIGDHEDEN
  • papier in stukjes gescheurd (vaak wordt er krantenpapier aangeraden, maar ik deed het met reclame van de Colruyt en dat werkte evengoed)
  • behangerslijm
  • een verfborstel
  • een ballon
  • een kom/blik/bloempot waarin je de opgeblazen ballon kan klemmen
  • een WC-rolletje waarvan je een ring van maximum 1 cm breed afsnijdt
  • plakband
  • verf
WERKWIJZE
  • blaas de ballon op en klem hem vast in de kom
  • beslis hoe groot jouw kommetje moet worden en teken eventueel een lijn op de ballon tot waar je de stukjes papier mag plakken
  • doe eerst lijm op de ballon (uiteraard enkel het deel dat je wil beplakken), plak dan een stukje papier op de ballon en bedek goed met lijm
  • herhaal met de andere stukjes papier
  • laat 24 uur drogen
  • prik de ballon kapot zodat je enkel het kommetje overhoudt
  • knip eventueel de rand bij en plak er dan nog wat papiertjes over om deze egaler te maken
  • om een voet te creëren, plak je eerst de kartonnen ring in het midden van de onderkant vast met plakband
  • daarna bedek je alles goed met stukjes papier en lijm en verstevig vooral de overgang voet-kommetje
  • laat nog eens 24 uur drogen
  • verf of versier naar keuze (ik deed eerst een grondlaag met witte plakaatverf en spoot alles de volgende dag zilver)
SOS MIER
  1. het mag dan niet altijd het geval zijn: voor de stukjes papier die je gebruikt voor papier maché geldt over het algemeen 'hoe kleiner, hoe liever'
  2. the force is strong with this one. ofwel: de cohesiekrachten van papier zijn niet te onderschatten. vooral als je zoals ik enkele bladen opeen legt, deze in 2 scheurt, die 2 stukken opnieuw op elkaar legt, opnieuw scheurt, enzovoort... dan blijven die stukjes nogal aan elkaar plakken en dat is niet handig tijdens het papiermaché-en. ga daarom eens goed met je hand door de stukjes papier om ze zoveel mogelijk los te maken
  3. behangerslijm: op de verpakking staat alleen hoe je een volledig pakje klaarmaakt. de makers van behangerslijm houden dus totaal geen rekening met knutselaars. tsss. gelukkig kan ik jullie hier raad geven: neem een potje dat je kan afsluiten met een deksel, doe er een bodempje water in (zo'n 2 - 4 cm), gooi er wat lijmpoeder bij (niet te veel) en roer goed. denk niet onmiddellijk dat het niet dik genoeg is en doe er niet onmiddellijk lijm bij. geef de lijm de kans om te dikken en check dan of je moet aanvullen (met water of poeder). ik maakte een heel potje (ik maakte eigenlijk eerst een 3/4 potje, maar had er te veel lijm bijgedaan en moest dus aanlengen met extra water) en heb nu nog zo veel over:

    ik heb trouwens ook nog 95% van dat behangerslijmpoeder over en kan in de toekomst dus nog duizenden papier maché-maaksels maken
  4. als het op laagjes aankomt: trop is nooit te veel. ik had een half uurtje zitten plakken, maar vond de volgende dag na het drogen dat de wand van het kommetje nogal dun leek. dus heb ik opnieuw een half uur zitten knutselen en hoewel het kommetje stevig genoeg is, zijn de randen zeker niet dik
  5. een ballon is rond. tot die constatatie kwam ik na 1 dag drogen. het kommetje zou dus nooit stevig blijven staan, maar eerder schommelen. vandaar de oplossing om een voet te creëren
  6. zet het afgewerkte kommetje nooit in een plasje water, dan komt de verf eraf (gelukkig had ik het onmiddellijk door en heb ik het nog kunnen redden)
Wie zelf iets maakt op basis van deze tips mag dat uiteraard altijd laten weten.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen