donderdag 18 april 2013

eten

Lilith postte onlangs een artikel over de moeilijke eter die ze in huis heeft. Ik ben eigenlijk ook een moeilijke. Niet zo moeilijk als haar vriend, maar toch. Wij hebben een kantine bij ons op het werk waar de meeste van mijn collega's dagelijks eten. Ik niet. Ofwel breng ik mijn eigen maaltijd mee, ofwel ga ik buiten een broodje halen. Steeds onder het mom van "ik kook altijd 's avonds." Maar eigenlijk is dat bullshit. Mijn vriend eet meestal op zijn werk en Léon eet warm op school. Ik hoef 's avonds dus helemaal niet te koken. De echte reden is dat het aangeboden menu mij 9 van de 10 keer niet aanstaat. Niet omdat het grootkeuken is (al maakt dat het eten er niet beter op) maar door de ingrediënten.

Het lijstje van de dingen die ik liefst vermijd:

  • Boerenkost: ik heb nooit graag gekookte aardappelen gegeten en gekookte groenten zijn ook al niet mijn ding. Om over het stuk vlees dat er altijd bijhoort maar te zwijgen.
  • Appelmoes: door de textuur. Warm of koud, appelmoes lust ik echt niet.
  • Verse spinazie. Ja spinazie is naar het schijnt ontzettend gezond, maar ik krijg het niet binnen. Dat trekt zo in draden en ik vind dat vies. Diepvriesspinazie eet ik alleen als het goed verstopt zit in een ovenschotel zoals cannelloni.
  • Witloof: rauw of klaargemaakt, witloof vind ik nooit lekker.
  • Een schotel die gegratineerd werd met een korstje van emmentael of gruyère. Het favoriete gerecht van mijn pa was macaroni in de oven, met zo'n korstje. Als het aan hem lag, aten we dat, tot mijn afgrijzen, elke week. Ik moet daar tot de dag van vandaag nog steeds niets van weten. Al maak ik tegenwoordig graag ovenschotels met een korstje van panko maar dan gebruik ik feta, mozzarella of parmezaan.
  • Soep met brokjes: juliennesoep is ok (al is het niet mijn favoriet), maar als het om gemixte soep gaat moet ze goed gemixt zijn.
  • Paprika (de groente): hoewel onontbeerlijk in sommige gerechten (zoals spaghetti), zal ik paprika, als ik het in andere schotels vind, er steeds uitvissen. (als ik zelf paprika in een gerecht verwerk, snijd ik het ook steeds zo klein mogelijk zodat het minder opvalt) Soep van gegrilde paprika's vind ik trouwens wel lekker.
  • Fruit in eten. Pizza Hawaï of ballekes met kriekskes? Ik snap niet dat mensen dat willen eten. Fruit hoort niet thuis in een voor- of hoofdgerecht en moet zeker nooit opgewarmd worden. De enige uitzondering die ik wil maken voor warm fruit is gegrilde ananas (met honing en cayennepeper en en bolletje ijs). Fruit in desserts zijn niet over een kam te scheren. Soms kan het, soms niet. Het hangt ook een beetje af van het fruit (met iets waar appels inzitten kan je mij zelden een plezier doen).
  • Mokka in alle mogelijke vormen zoals ijs, taart, ijstaart of wat dan ook.
  • Pralines en paaseitjes van merken die ik niet ken: als ik niet weet wat erin zit, eet ik ze niet. Ze steken soms rare dingen in die chocolaatjes en ik kom liever niet voor onverwachte verrassingen te staan.
Hoe meer ik er over nadenk, hoe langer het lijstje wordt. Ik ga het hierbij maar laten of niemand die mij ooit nog wil uitnodigen voor een etentje. 

2 opmerkingen:

  1. En ik dacht dat ik een moelijke was... ik heb wel de indruk dat het bij mij steeds betert... ik probeer opnieuw dingen die ik al lang niet heb gegeten of als ze door iemand anders zijn klaargemaakt. Iedereen maakt gerechten namelijk anders en het is altijd een verrassing... maar dat van die chocolade paaseitjes en pralines begrijp ik volkomen! Die verrassing vermijd ik ook liever.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. bij mij zijn er ook wel dingen die met de tijd beter gaan hoor: paprika bvb, soms doe ik al eens wat meer moeite om het op te eten, en op een ander probeer ik minstens eens te proeven; maar appelmoes en witloof: dat gaat toch nooit lukken, denk ik.

      Verwijderen