dinsdag 2 oktober 2012

Tutorial | uitknipeffect


Toen ik de belevenissen van logeerkrokodil aan het opstellen was, wou ik graag een collage-effect waarbij de titels en foto's uitgeknipt leken en op het blad gelegd. Ik heb wat moeten zoeken en googelen om het juiste resultaat te bekomen. En omdat ik ondertussen niet meer weet waar ik uiteindelijk de goede uitleg vond en ik het zelf niet wil vergeten, maakte ik een korte tutorial.

Maak een nieuw document aan een schrijf er wat tekst op.

Dubbel klik op de layer die je wil bewerken zodat het menu met de layer styles opent en kies Stroke

Kies een dikte (Size) en de achtergrond (Fill Type - hier kan je een kleur kiezen of een pattern instellen) en klik op OK

Dat geeft dit resultaat:

Om het effect te krijgen dat de uitgeknipte tekst op het blad ligt moeten we enkel nog schaduw toevoegen. Het is echter niet mogelijk om op 1 layer 2 layer styles toe te passen en dus moeten we er een stap tussen zetten.

Klik met de rechtermuis op het pijltje naast fx op de layer en kies Create Layer

Dubbelklik op de nieuwe gecreëerde layer (die enkel het Stroke-gedeelte bevat) om het menu met de Layer Styles opnieuw te openen

Kies Drop Shadow en pas eventueel de instellingen aan.

Ziezo, het gewenste effect is klaar.
Als je de tekst achteraf nog wil verplaatsen, vergroten of verkleinen, kan je best de 2 layers groeperen. Selecteer hiervoor beide layers en klik CTRL+G. Je kan ook in het Layer menu Group Layers kiezen.

========================================================================
gebruikte fonts: DENNE | Sketchy (via DeviantART) & Swagger Bold (via dafont)
pijl: Arrow Brushes (van Creature Comforts)
========================================================================

1 opmerking:

  1. Ik vond het al zo geweldig gedaan, het verslag van de logeerkrokodil. Mooie tutorial (met vermelding van de fonts, jeej!). Je legt de lat wel hoog voor andere mama's met een logeervriendje hé ;-)

    BeantwoordenVerwijderen